نشست تحلیل بازیهای رایانه ای ویژه دانشجویان منتخب فرهنگی منطقه پنج دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد
به گزارش خبرنگار هفته نامه صور: امید ترابی گودرزی
در این نشست «مهدی حق وردی طاقانکی» کارشناس تحلیل بازی های رایانهای عنوان کرد: ضرورت دارد تا به حوزه بازیهای رایانهای توجه ویژه ای داشته باشیم تا در این جنگ نرم و تهاجم فرهنگی ضمن پیشگیری کردن از صدمات و آسیب هایی که نوع تولیداتی که اخلاق و روان نوجوانان را هدف گرفته است، بتوانیم فرهنگ غنی ایرانی اسلامی را که سرشار از فضایل اخلاقی است به سراسر دنیا معرفی کنیم.
وی افزود : یکی از مباحثی که به صورت جدی در بازی های به ظاهر سرگرمی و بدون نشانه ای از مباحث سیاسی و ضد اسلامی تبلیغ و ترویج بی حجابی و بی عفتی در بازی های رایانه ای است.اخلاق افسار گسیخته ای که هیچ گونه محدودیتی در روابط اخلاقی میان زن و مرد ندارد. لباس های نیمه عریان، آرایش های غلیظ، روابط نامشروع و تصاویر مستهجن، قبح زدایی از ارزش های ملی اسلامی و ذائقه دختران جوان را به سوی اباحه گری می کشاند.
حق وردی تصریح کرد: متاسفانه حتی مراکزی که باید در این زمینه به صورت فعال عمل کنند بدون توجه به تبلیغ فرهنگ غرب در بازی ها حتی برخی از این بازی ها را مجاز اعلام می کنند. به عنوان مثال بنیاد ملی بازی های رایانه ای در یک اقدام غیر کارشناسانه یک بازی رایانه ای که در قالب یک شخصیت عروسکی معروف غربی که مورد توجه دختر بچه ها است و در آن رقص را آموزش می دهد برای رده سنی 7+ سال مجاز اعلام شده است که جای بسیار تامل دارد؟!
کارشناس تحلیل بازی های رایانه ای خاطر نشان شد : از سال 1950 ابزارهای گوناگون بازی، از جمله آتاری، میکرو، سگا، پلی استیشن و ... را تولید کردند.این نوع ابزار به تدریج از سال 1360 شمسی وارد کشور ما نیز شده اند اما بازی های رایانه ای به شیوه ی مرسوم در سال 1962 طراحی شدند. نخستین کسی که بازی های رایانه ای را طراحی کرد، استیو راسل دانشجوی دانشگاه M T آمریکا بود.
این بازی ها در ابتدا به دلیل سود های کلان که به همراه داشت مورد توجه کمپانی ها قرار گرفت.علاوه بر این پس از مدتی به عنوان ابزار تبلیغاتی توجه قدرت های بزرگ را به خود جلب کرد.
وی ادامه داد : بسیاری از صاحب نظران بر این عقیده اند که بازی های رایانه ای لطمات جبران ناپذیری بر جسم و روح وارد می کند.از جمله این کارشناسان، مرتضی رهبر معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان معتقد است هیجان، تخیلات فانتزی، پنداشت خود به جای قهرمان اصلی بازی، پیروزی و شکست در این بازی ها و هیجان کاذب حاصلی جز لطمه به روح و جسم کودکان ندارند. همچنین به مرور زمان چشم های کودک به دلیل خیره شدن مداوم به صفحه نمایشگر دچار عوارض می شود.
حق وردی گفت: بسیاری از کارشناسان فرهنگی معتقدند دیگر نمی توان بازی های رایانه ای را تنها وسیله ای برای وقت گذرانی دانست. بازی های رایانه ای فقط یک تفریح بی خطر نیست. بلکه رسانه ای برای بیان و نهادینه سازی برخی پیام هاست. البته این پیام رسانی به صورت آشکار صورت نمی گیرد. بلکه در جهتی به دور از اهداف ظاهری و ابتدایی از آن استفاده می شود.
وی در پایان خاطر نشان کرد: بخش عظیمی از طراحی و تولید بازیهای پرفروش رایانهای دنیا در استودیوهای بزرگ و مطرح هالیوود که صهونیستها سهامداران اصلی آن به شمار میروند، انجام میشود. برنامه ریزان و مشاوران فرهنگی رژیم صهیونیستی براین باورند که با ایجاد یک پایگاه کاملا مستقل و مجهز برای تهیه و تولید بازیهای رایانهای میتوانند علاوه بر بهره مندی از قدرت بیشتر برای سرمایهگذاری و نفوذ کامل بر بازار جهانی این عرصه، کنترل افکار مخاطبان گسترده بازیهای رایانهای را در سراسر دنیا به دست گیرند. صهیونیستها با سرمایهگذاری عظیم، تلاش گستردهای را برای انحراف افکار عمومی در حوزه فرهنگی در دستور کار خود قرار دادند و تسلط برافکار عمومی را به عنوان یک رویا دنبال میکند